Neeva, de nieuwe zoekmachine die is ontwikkeld door de voormalige Google-advertentiebaas Ramaswamy is gelanceerd in de VS. Het abonnement kost 5 dollar per maand. Daarvoor zie je geen reclame en word je niet gevolgd. Over de achtergronden van de zoekmachine schreven we vorig jaar. 

Lanceren met serieuze statements

Met een artikel vol stevige stellingen lanceerde Neeva deze week haar zoekmachine:

‘Search is kapot’, dat is de huidige stand van zaken. Mainstream-zoekmachines dienen niet langer primair de gebruiker. Ze zijn bezaaid met advertenties en begraven organische zoekresultaten ver onder de vouw. Wat begon als een goedbedoelde manier om de informatie van de wereld te ordenen, is uitgegroeid tot een bedrijf dat de meeste middelen richt op het genereren van inkomsten met klikken om adverteerders te ondersteunen.

 

Neeva is zoeken opnieuw uitgevonden – zonder advertenties, privé en aanpasbaar. Dit begint allemaal met het veranderen van het traditionele businessmodel van een op advertenties gebaseerde naar een op abonnementen gebaseerde service die 100 procent is gericht op het bieden van de beste zoekervaring voor de gebruiker. We leveren relevantere resultaten en content van hogere kwaliteit. We blokkeren trackers van derden. En door Neeva te verbinden met e-mailaccounts, agenda’s en cloudopslagplatforms, kunnen gebruikers informatie opvragen die voor hen het meest waardevol is, zonder dat dit ten koste gaat van de privacy.

Ook benieuwd naar wat er waar is van deze beweringen? Eerst aanmelden dus. En dat kost 5 dollar per maand. De eerste drie maanden zijn gratis. Check hier.