Voormalig Google-advertentiebaas Ramaswamy ontwikkelt een nieuwe zoekmachine. ‘Neeva’ is gebaseerd op een abonnementsmodel en moet het gaan doen zonder advertenties, schrijft de New York Times. Interessante keuze van Ramaswamy die liefst vijftien jaar lang bij de zoekgigant uit Californië heeft gewerkt, waar hij aan de leiding van de advertentie-afdeling stond voordat hij er in 2018 vertrok.
In de afgelopen twee decennia hebben verschillende zoekmachines geprobeerd om het tegen Google op te nemen. Dat is grotendeels mislukt, ook Microsoft’s Bing heeft nooit echt voet aan de grond gekregen. In Rusland is er Yandex, in China is er Baidu en in de rest van de wereld Google. Misschien is de tijd rijp voor een serieuze uitdager?
Zonder advertentiegedreven informatie
Sridhar Ramaswamy verliet Google in 2018, waar hij verantwoordelijk was voor de advertenties. En daar geloofde hij kennelijk niet meer in. In zijn openingstatement legt Ramaswamy uit waarom een zoekmachine gebaseerd op advertentieverkoop (Google) volgens hem niet werkt: ‘Ten eerste, alleen al het bestaan van een online advertentie bovenaan de zoekresultaten drukt de informatie die we zoeken naar beneden en verlaagt de prioriteit. Immers, wanneer de meesten van ons op zoek zijn naar griepsymptomen, willen we de symptomen weten en geen advertentie voor hoestsiroop zien, en zeker geen advertentie voor hoestsiroop die ons de komende weken via internet zal blijven volgen. Ten tweede staan door advertenties ondersteunde zoekmachines dagelijks onder druk om waarde terug te geven aan hun aandeelhouders. Zij geven voorrang aan de wensen van adverteerders om meer meer advertentie-inkomsten te genereren. Dit heeft verschillende onbedoelde gevolgen, waaronder door advertenties aangestuurde verkeerde informatie en schadelijke inhoud, en praktijken die winst belangrijker vinden dan de privacy van gebruikers.
Zoekmachine met interactie en opslagmogelijkheid
Ramaswamy: ‘Neeva gaat niet alleen over privacy, het gaat ook over eenvoud. Met Neeva kun je heel makkelijk precies vinden wat je zoekt, op het openbare internet of in persoonlijke accounts waar je verbinding mee wilt maken. Als voorbeeld van hoe je Neeva kunt gebruiken; we kunnen je helpen bij het vinden van het beste staande bureau en een monitor voor thuis als je je werkkamer aan het upgraden bent (aangezien we tegenwoordig allemaal veel tijd thuis doorbrengen). Neeva geeft prioriteit aan sites met kwaliteitsreviews en merken die je vertrouwt in plaats van je scherm te overspoelen met betaalde resultaten. We kunnen u ook helpen je onderzoek op te slaan en te organiseren, zodat je er gemakkelijk op terug kunt komen.’
Neeva wil het doen zonder advertenties, maar met een community, die betaalt op basis van een abonnement. Er wordt naar gestreefd om dit bedrag in het begin onder de tien dollar per maand te houden. Op dit moment is de website live voor voorinschrijvingen. De look en feel is best wel ‘Googlish’. In de Digital Bill of Rights, staat privacy helemaal bovenaan, als om aan te geven dat Neeva dat vanaf het begin af aan goed wil doen. Zoals Google vroeger ook de slogan ‘Don’t be evil’ hanteerde. Of ontketent dit initiatief echt een revolutie in het searchlandschap?