Meta en Apple met nieuwe VR-brillen

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Meta heeft zijn AR/VR-hardware roadmap voor de komende vier jaar onthuld. Het bedrijf is van plan om diverse nieuwe brillen op de markt te brengen, waarvan de eerste in 2023 zal verschijnen. Deze Quest 3, intern bekend als ‘Stinson’, zal mixed reality ondersteunen en een nieuwe “smart guardian” bevatten waarmee gebruikers geholpen worden om te navigeren in de ‘echte’ wereld terwijl ze de bril dragen.

Dat schrijft internettijdschrift The Verge. Het nieuws komt vrijwel tegelijkertijd met de plannen van Apple om eindelijk ook een VR-bril te lanceren.
 

Zit de langverwachte doorbraak van Virtual Reality bij het grote publiek er dan toch aan te komen?

 

Gelanceerd in 2025
Meta werkt aan een slim horloge dat geïntegreerd zal worden met de sociale media apps zoals Facebook en Instragram, het zal uiteraard ook beschikken over diverse gezondheids- en fitnessfuncties. Maar de belangrijkste feature van deze ‘neural watch’ is dat hij gegevens van de slimme brillen kan verwerken en deze ook kan aansturen. De nieuwe brillen zullen dan ook geleverd worden met een zogeheten “neurale interface” waarmee de drager de bril kan bedienen door middel van handbewegingen, zoals vegen met vingers op een denkbeeldig D-pad. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de drager een virtueel toetsenbord kan gebruiken. Hoe en wanneer dat precies beschikbaar is, is nog niet bekend. 

Galanceerd in 2027
In 2027 komt Meta naar eigen zeggen met een Augmented Reality (AR) bril op de markt. Deze eerste echte AR-bril, waar het bedrijf intern al 8 jaar aan werkt onder de codenaam Orion, is ontworpen om hoogwaardige hologrammen van avatars op de echte wereld te projecteren. In 2024 zou er een “interne lancering” voor medewerkers zijn om de bril te testen. Een versie voor de consument staat pas gepland voor 2027.

Geld verdienen met AR en VR
Meta denkt dat het uiteindelijk een hogere gemiddelde opbrengst per gebruiker kan behalen dan met de huidige sociale media. Niet alleen dankzij de advertenties, maar ook door de verkoop van virtuele goederen en extra diensten zoals opslag van je activiteiten in de cloud

Meer nieuws & inzichten