Google heeft een rechtszaak aangespannen tegen een persoon die ervan beschuldigd wordt op grote schaal nep Google-bedrijfsprofielen ‘opgekweekt’ te hebben middels het plaatsen van nepreviews en deze vervolgens door te verkopen (via Facebook). Dat schrijft Google in een blogpost.
Het gaat om ene Ethan QiQi Hu, die volgens Google meer dan 350 frauduleuze bedrijfsprofielen aangemaakt heeft die meer dan 14.000 neprecensies ontvingen. Stel je bent een loodgieter in Monterey, maar je hebt zelf weinig reviews op je bedrijfsprofiel van Google. Dan verschijn je niet hoog in Google Maps en de zoekmachine wanneer iemand uit Monterey zoekt naar een loodgieter bij hem of haar in de buurt. Door een opgepimpte bedrijfspagina van QiQi Hu te kopen, kon je wél bovenaan komen te staan door de vele positieve reviews.
Google heeft een uitgebreid document – inclusief diverse screenshots – samengesteld die aantonen hoe QiQi Hu te werk ging en hoe hij in staat was om de verificatieprocessen van Google te slim af te zijn.
Tegen AI-content
Het is niet de eerste keer dat Google door een gang naar de rechter probeert paal en perk te stellen aan het misbruiken van reviews en bedrijfsprofielen. Maar volgens technologieweblog The Verge probeert het bedrijf met deze rechtszaak vooral een gebaar te maken richting de potentiële aanwas van enorme hoeveelheden door AI gegenereerde zoekresultaten met content van lage kwaliteit: ‘Klanten vertrouwen erop dat Google gezaghebbende en betrouwbare resultaten levert’, aldus Renny Hwang, Google’s Head of Litigation, in de blogpost. ‘Maar dat vertrouwen gaat verloren als ze geld uitgeven op basis van neprecensies.’