Google’s move in de vrouwensport

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Met betrekking tot ‘sportsponsoring’ ging het in Nederland afgelopen week vooral over het nieuws dat Jumbo de samenwerking met Max Verstappen beëindigt, terwijl in Duitsland bekend werd dat Google hoofdsponsor wordt van zowel de voetbal Bundesliga voor vrouwen als het nationale vrouwenelftal.

Google-CEO Sundar Pichai is hoogstpersoonlijk afgereisd naar Berlijn om de deal te beklinken. Hij had ook een ontmoeting met bondscoach Martina Voss-Tecklenburg en enkele spelers.

Een sponsordeal die niet op zichzelf staat, maar wel een nieuwe stap markeert; namelijk een uitbreiding richting Europa. En waar beter beginnen dan in Duitsland? Bij onze oosterburen ligt de zoekmachine van oudsher onder een vergrootglas vanwege de zorgen over privacy, dus Google is er alles aangelegen om zo nu en dan een wit voetje te halen. De populaire ‘Frauschaft’ is, in het land waar Geschlechtergerechtigkeit de debatten bepaalt, strategisch goed gekozen.

Opwarmertjes

 

Google doet al langer aan sportsponsoring: hun deal met het Formule 1 raceteam McLaren is het bekendste bij het grote publiek. Sinds mei 2022 prijkt de Android mascotte op de racebolides. In 2019 was het bedrijf via Google Cloud Services ook al eens shirtsponsor van het basketbalteam Golden State Warriors, afkomstig uit thuisstad San Francisco. Maar die deals lijken vooral een voorzichtige test met sportsponsoring. Een grote strategie tekent zich de afgelopen twee jaar pas af, waarbij Google een opvallende focus voor vrouwensport vertoont onder aanvoering van Kate Johnson, sinds 2021 director of global sports, media and entertainment marketing – én winnares van een zilveren olympische roeimedaille.

Behalve van de Duitse voetbalcompetitie is Google ook hoofdsponsor van de Major League Baseball en zowel de Amerikaanse Women’s National Basketball Association (WNBA) als de internationale vrouwenbasketbalbond FIBA (Fédération Internationale de Basketbal). Natuurlijk is de filosofie achter deze moves het promoten van gendergelijkheid, maar de zakelijke motivatie is een andere. Google is namelijk al enkele jaren bezig om met Youtube zoveel mogelijk (live) uitzendrechten (voor sportevenementen) te vergaren. Vrouwensport is daarbij een belangrijk speerpunt. Met de uitbreiding naar Europa lijkt het er dus op dat Google zich ook hier op de markt van live sportuitzendingen zal begeven.

Meer nieuws & inzichten