Googleclaim: Consumentenbond wil schadevergoeding

Bob Hardus

Bob Hardus

Er was afgelopen week iets te vieren; vijf jaar AVG-wetgeving. Sinds 2018 geldt de algemene verordening gegevensbescherming, beter bekend onder de afkorting AVG (in het Engels: GDPR – General Data Protection Regulation). Een wettelijke bepaling die tot doel heeft de persoonsgegevens van EU-burgers te beschermen. De verjaardag werd gevierd met meerdere claims, waarvan die tegen Meta de meeste aandacht trok. Algemeen Dagblad berichtte als volgt:

Voor het jarenlang doorsluizen van Europese persoonsgegevens naar de Verenigde Staten moet het moederbedrijf van Facebook een recordboete van 1,2 miljard euro betalen. […] De recordboete is een belangrijke steun in de rug voor de 230.000 Nederlanders die meedoen aan de massaclaim tegen Facebook, meldt de Consumentenbond.

Afbeelding uit de reclamecampagne voor de schadeclaim van de Consumentenbond en Stichting Bescherming Privacybelangen in het door Google voor Google ontwikkelde WebP formaat om websites sneller te laten laden, zoals aangetroffen in de advertorial op de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/brandedcontent/stichting-bescherming-privacybelangen-en-consumentenbond-binden-strijd-aan-met-google-wegens-massale-privacyschendingen~bb8ec873/

De consumentenbelangenorganisatie was daarmee echter nog niet uitgespeeld tijdens het AVG-jubileum. Met een grootschalige PR en reclamecampagne werd bekendgemaakt dat ook Google een schadeclaim kan verwachten van de Consumentenbond in samenwerking met Stichting Bescherming Privacybelangen. Volgens deze partijen moet de techreus ‘stoppen met het illegaal verzamelen en verwerken van gegevens van Nederlandse consumenten voor eigen commercieel gewin. Ook moet Google gebruikers een schadevergoeding betalen voor zijn langdurige en ongehoorde privacyschendingen.’

Verrijkt

 

‘Google buit zijn gebruikers uit, en maakt daarmee enorme winsten. In 2022 alleen al bedroeg de omzet van Google uit advertentie-inkomsten ongeveer 224 miljard dollar. Google heeft zich jarenlang verrijkt ten koste van de privacy van consumenten. Dat moet onmiddellijk stoppen. En, zoals voortvloeit uit de wet, moeten consumenten hiervoor financieel gecompenseerd worden. Dat is de enige manier om dit soort bedrijven duidelijk te maken dat zij zich aan de regels moeten houden,’ aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

Schadevergoeding

 

Stichting Bescherming Privacybelangen en de Consumentenbond eisen van Google dat het zijn praktijken fundamenteel aanpast en daarnaast een schadevergoeding betaalt aan alle huidige en voormalige gebruikers van Google die vanaf 1 maart 2012 op enig moment producten of diensten van Google hebben gebruikt en in Nederland woonden. Consumenten die in aanmerking willen komen voor een schadevergoeding kunnen zich aanmelden. Het is daarbij niet verplicht om lid te zijn van de Consumentenbond.

Geen oplossing

 

Prima natuurlijk om Google uit te dagen beter te letten op de data van gebruikers. Maar wat bij deze aantijgingen van de Consumentenbond ontbreekt is concrete informatie over hoe Google exact de wet overtreedt en hoe het dan anders zou kunnen. Wat wil de Consumentenbond dat Google voortaan anders doet?

Een deel van de code van een pagina van consumentenbond.nl, geraadpleegd op 29 mei 2023 via view-source:https://www.consumentenbond.nl/over-ons/wie-zijn-we/inkomsten-claimservice

Symptoombestrijding?

 

De claim wordt niet behandeld door een Europese partij, maar door het Amerikaanse advocatenkantoor Lieff, Cabraser, Heimann & Bernstein, gevestigd in San Francisco, naast alle Big Tech hoofdkantoren. Dit kantoor leeft van schadeclaims tegen deze bedrijven. Dus niet alleen sluist Google hun advertentiegeld uit Europa en Nederland naar de VS. Ook het geld waarvan de Consumentenbond wil dat Nederlandse gebruikers het terugeisen via een schadeclaim, vloeit – deels – weer naar de VS. Benieuwd hoe groot dat percentage is? Kan die schadeclaim niet op een andere manier worden verwerkt?

Hand in eigen boezem

 

De website van de Consumentenbond doet niet anders dan mensen volgen via tools van Google, zodat zij vervolgens getarget kunnen worden; bijvoorbeeld met een advertentie over een schadeclaim van Google. Kan de Consumentenbond niet beter eerst zelf stoppen de eigen gebruikers te volgen om ze vervolgens te bereiken met die gewraakte diensten van Google? En dan zijn er nog vele andere diensten – zoals verzekeringen vergelijken – waarvoor de Consumentenbond jaarlijks miljoenen euro’s uitgeeft. Niet alleen aan Google Advertenties, maar ook aan SEO (zoekmachine optimalisatie). Die mooie posities op termen als “autoverzekering” en “aansprakelijkheidsverzekering” die de Consumentenbond in de zoekmachine heeft, krijgt het niet cadeau. En de Consumentenbond is de eerste die dat zal beamen. Voor het optimaliseren van de website en linkbuilding is een heel bataljon A-klasse SEO-specialisten dag in dag uit in de weer. Waarom al die moeite? Omdat via Google kennelijk de doelgroep het beste bereikt kan worden, juist door de mogelijkheid tot segmenteren, volgen en targeten.

Zo is de Consumentenbond zelf de oorzaak van het probleem dat ze wil bestrijden.

Meer nieuws & inzichten