Alphabet – het moederbedrijf van Google – heeft de cijfers over het tweede kwartaal van 2023 gepresenteerd. De omzet ging met 7 procent omhoog tot 74,6 miljard dollar en de nettowinst kwam uit op 18,4 miljard dollar – een stijging van bijna 15 procent. Als redenen noemt Google een sterke vraag naar cloudproducten en hogere advertentie-inkomsten. De omzet uit de cloudbusiness steeg met 28 procent tot meer dan $ 8 miljard, terwijl de advertentie-inkomsten met 3 procent toenamen. Dit zijn stevige cijfers, nadat over het eerste kwartaal van dit jaar de advertentie-inkomsten nog iets waren gedaald. De verwachte impact van ChatGPT als concurrent voor de zoekmachine lijkt zodoende niet terug te zien in de omzetcijfers.
![](https://digitalmarketingspecialist.nl/wp-content/uploads/2024/07/google-10-blauwe-links-768x477.png)
Google zoekmachine: comeback van de 10 blauwe links?
Terwijl Google Ads volledig inzet op AI, lijkt de zoekmachine zelf juist weer op weg terug naar de basis. Zeg maar dag tegen AI-overviews, helpful