Hoe Google’s AI nieuws gaat maken

Bob Hardus

Bob Hardus

Google faciliteert al jaren journalistiek. Bijvoorbeeld door geld te geven aan journalistieke projecten via het Google News Initiative of door tools voor journalisten beschikbaar te stellen. Kosteloos natuurlijk, zoals we van Google gewend zijn. Zodat journalisten ongemerkt in het eco-systeem terechtkomen. Wat dacht je bijvoorbeeld van die mooie ‘Flourish’ charts die Nederlandse kranten op hun websites tonen? Gemaakt door Google. Gratis researchdata die rechtstreeks de database van de zoekmachinegigant invloeit.

Een animatie bij een artikel over metingen in de tuin door NRC Handelsblad, gemaakt met Flourish een gratis journalistentool van Google – bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/03/een-jaar-waarnemingen-in-de-wilde-tuin-a4157520

Persoonlijke AI voor journalisten
Ok. Journalisten helpen bij het maken van infographics voor verdieping van hun nieuwsverhalen, dat is nog tot daar aan toe. En ook zonder dat Google het faciliteert zouden journalisten immers googlen om hun artikelen te schrijven. Juist dat gaat de komende tijd veranderen. Google heeft aangekondigd nu ook te helpen bij het schrijven van die artikelen zelf. Met AI uiteraard.

Het nieuws komt van The New York Times. Die krant zou samen met onder andere The Washington Post een aanbod hebben gekregen om een tool, met de codenaam ‘Genesis’ te testen. Genesis kan op basis van input kant-en-klare nieuwsberichten genereren. Google denkt dat de tool kan dienen als een persoonlijke assistent voor journalisten door sommige taken te automatiseren om zo meer tijd vrij te maken voor andere.

Niet nieuw
Artikelen geschreven door AI, dat is niet nieuw. De website Buzzfeed gebruikt al langer AI-content om goed te scoren op zoektermen in Google. En Mathias Doepfner, CEO van Axel Springer Verlag, eigenaar van ondermeer de grootste Duitse kranten en Politico beweerde in maart al dat journalisten door AI binnenkort overbodig zullen zijn. Althans voor het schrijven van de artikelen. Niet voor de research. Daar zouden ze meer tijd voor vrij kunnen maken als ze niet meer zelf hoeven te schrijven. Dat werd toen nog afgedaan als onzin, of op z’n minst grootspraak, maar eigenlijk is het precies wat Google met z’n nieuwe tool van plan lijkt te zijn.

Er is verandering op til in de journalistiek. Welke afslag we gaan nemen staat nog niet vast, maar het voorsorteren is begonnen. Zoveel is duidelijk. Ook OpenAI, het door Microsoft gefinancierde bedrijf achter ChatGPT is bezig met journalistieke deals. Onlangs werd bekend dat ChatGPT straks de database van het grote, internationale persbureau Associated Press mag opslokken.

Meer nieuws & inzichten