Speelt Google vals met advertenties?

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

In de tweede week van de antitrustzaak tussen de Verenigde Staten en Google, richtte het ministerie van Justitie zich op de echte geldmachine achter de zoekmachine: de advertenties. Google zou prijzen voor adverteerders kunnen verhogen zonder dat iemand het doorheeft, schrijft technologieweblog The Verge.

Een bewering die is bevestigd door Google-advertentie executive Jerry Dischler. Althans, volgens journalisten van Bloomberg, die zeggen te beschikken over een getuigenverklaring van Dischler uit 2020. Dischler zou onder ede verklaren dat Google zijn veilingproces zo heeft ingericht dat de prijzen voor de gemiddelde adverteerder soms tot wel 10 procent kunnen oplopen. De partijen die advertenties inkopen, zouden zich niet bewust zijn van dit ‘tunen’ van de prijzen. De uitspraken van Dischler kunnen belangrijk worden in het proces waarin de Verenigde Staten Google aanklaagt voor het misbruiken van hun marktdominantie in de markt voor zoekmachines.

Google is een van de grootste techbedrijven ter wereld, maar het imperium is uiteindelijk gebouwd op één kleine witte zoekbalk. En de advertenties die daarbij getoond kunnen worden. 

Meer nieuws & inzichten

Op zoek naar de Google formule? Wij hebben ‘m.

“Eerst dacht ik… weer zo’n boek. Maar ik heb het in één keer uitgelezen.”

– Ben van der Burg