Story Advertenties (sponsored stories) op Facebook verhogen niet alleen de effectiviteit van campagnes, ze maken ze ook efficiënter en ze verlagen de kosten per bereikte persoon, wanneer je ze combineert met feedadvertenties. Dat is de conclusie van eigen onderzoek van Facebook. 

 

Story Advertenties werden in 2018 geïntroduceerd op het Facebook platform, nadat Instagram een jaar eerder de primeur had. Het advertentieformaat is inmiddels ook beschikbaar in messenger en heeft zo’n vier miljoen gebruikers. Om de effectiviteit van deze campagnes te meten heeft Facebook nu een onderzoek uitgevoerd. De studie omvat 23 Brand-Lift-Tests die werden uitgevoerd in zeven landen binnen de EMEA-regio. Twaalf in Duitsland, zeven in Groot-Brittannië en één in Nederland, Italië, Zuid-Afrika en de Verenigde Arabische Emiraten. Merken uit diverse branches deden mee. In Duitsland waren onder meer de merken Vodafone, Mini, Iglo, DeinHandy, Sky, Doppelherz en Rama. Voor alle 23 campagnes deelden de adverteerders hun budget voor de Facebook platforms. Ze gebruikten 50% van hun budget voor pure Facebook / Instagram-feedplaatsingen en 50% voor een mix van feed- en story plaatsingen.

 

De resultaten

 

  1. Met Stories Ads worden de kosten per extra beïnvloede persoon verlaagd. Dat bleek zo te zijn bij alle merken, wanneer feedadvertenties werden gecombineerd met story advertenties. De gemeten effectiviteit was 7% hoger dan voor pure feed-campagnes, 36% meer Top of Mind awareness en 49% meer brand/campaign awareness.
  2. Gecombineerde feed en story advertentie campagnes tonen een toename van Brand/Campaign awareness met 3,7 procentpunt en Ad Recall van 7,6 procentpunt.
  3. Het netto bereik van campagnes werd gemiddeld met 3,5% vergroot door ze uit te breiden met story advertenties. Tegelijkertijd werd de CPM gemiddeld met ongeveer 10% verlaagd.

 

Story Advertenties inrichten

 

Story advertenties zijn een op zichzelf staand format. Voor een effectieve campagne let je in ieder geval op de volgende zaken voor een optimaal resultaat:

 

  • Ontwikkel de advertentie met een duidelijk doel voor ogen.
  • Je merk moet binnen de eerste drie seconden herkenbaar zijn, want verhalen worden heel snel geconsumeerd.
  • Het geadverteerde product moet vroeg en duidelijk worden aangeduid, zodat het snel kan worden ontdekt.
  • De boodschap moet op een begrijpelijke manier worden overgebracht.
  • Mobile first focus is onontbeerlijk. Dus verticaal. Bovendien moeten ze begrijpelijk zijn zonder geluid en op organische wijze opgaan in de rest van het umfeld.