De Vereniging Rembrandt en verschillende outdoor media-exploitanten hebben de handen ineen geslagen om kunst naar de mensen toe te brengen. Zo kun je in het bushok ineens oog in oog met een Rembrandt staan. Of een Alma Tadema, misschien nog beter. 

 

 

Omdat musea gesloten zijn vanwege de coronacrisis, hebben de Vereniging Rembrandt en verschillende outdoor media-exploitanten het initiatief genomen om kunst naar buiten te brengen. Op ruim 2.000 abri’s van Clear Channel verspreid door heel Nederland, tien groot formaat full-video schermen van Ocean Outdoor en op ruim dertig digitale abri’s en tien digitale grootformaten van Hillenaar Outdoor zijn deze week bekende kunstwerken te zien uit Nederlandse musea. De campagne is een initiatief van de Vereniging Rembrandt die hiermee musea een hart onder de riem wil steken en tegelijkertijd een groter publiek in aanraking wil laten komen met hoogtepunten uit ons gezamenlijk kunstbezit.

Titus en Tadema
Op de uitingen zijn publiekslievelingen te zien uit de Collectie Nederland, zoals Rembrandts Titus aan de lezenaar in Museum Boijmans Van Beuningen, Lourens Alma Tadema’s Amo te ama me (ik hou van jou, hou jij ook van mij?) in het Fries Museum en de twee 14de-eeuwse Japanse tempelwachters in het Rijksmuseum. Fusien Bijl de Vroe, directeur Vereniging Rembrandt: ‘Deze werken zijn ingezonden door kunstliefhebbers voor onze actie Kunst die je bijblijft. Uit hun vaak persoonlijke toelichtingen blijkt welke kracht van kunst uitgaat, hoe zij ontroert en fascineert. De wetenschap dat die kunst er ook in moeilijke tijden is en op een weerzien wacht, dat troost.’