Social media niet meer voor iedereen

Bob Hardus

Bob Hardus

Sociale media worden steeds vaker betaalde accounts. Maar abonnementskosten voor Facebook, Twitter en Snapchat dat is niet echt iets voor gewone gebruikers, maar eerder voor de professionals. En laten die nu toch al het grootste deel van de feeds hebben overgenomen.

Dat schrijft journalist Alex Kantrowitz in zijn nieuwsbrief BigTechnology

Social Media voor professionals

Vorige week betekende een grote ommezwaai toen ook Meta aankondigde dat het geld ($ 11,99 per maand) gaat vragen voor verificatie en extra klantenservice op Facebook en Instagram. Het begin van het einde van gratis sociale media, volgens sommigen. Een fantasieloze kopie van Elon Musks’ Twitter volgens anderen. Of misschien een maffia-achtige shakedown voor ‘beschermingsgeld’. Volgens Kantrowitz gaan de meeste reacties voorbij aan de onderliggende verschuiving: de feeds van sociale media stonden ooit vol met posts van gewone gebruikers, maar ze worden nu hoofdzakelijk gevuld met uitingen van professionals. Influencers, reclamebureaus, creatieven. Deze makers hebben juist verificatie, klantenservice en meer zichtbaarheid nodig. Dus zijn ze bereid ervoor te betalen. 

Extra bereik kopen: voor de content creators 

Bijna alle grote social media-bedrijven hebben recent een premium abonnement uitgebracht, allemaal met het oog op professionele content creators. Met Twitter Blue kunnen gebruikers bijvoorbeeld langere tweets en video’s plaatsen. Met Snapchat+ kunnen gebruikers verhalen delen die tot een volledige week live blijven. En Meta belooft, samen met de eerder genoemde voordelen, meer zichtbaarheid op Facebook en Instagram voor de abonnées. Deze voordelen zijn vooral belangrijk voor professionele makers, niet voor privé-gebruikers.

Posts van gewone mensen te saai

Deze ontwikkeling valt samen met een verandering in het gebruik van social media die al langer aan de gang is. Gewone mensen posten (te) weinig, te saai, of beide. Ze consumeren liever de posts van de professionals. En nu worden de posts die ze nog wel plaatsen verdrongen ten faveure van professionele accounts. TikTok deed dat met behulp van een algoritme. Instagram volgde door ook minder prioriteit te geven aan vrienden en volgers in de tijdlijn. Niet dat het volgens sommigen nog echt veel uitmaakt: Elon Musk ontdekte dat op Twitter minder dan 10% van de gebruikers 90% van de tweets plaatst.

Limiet aan betaalde accounts

Betaalde sociale abonnementen zullen waarschijnlijk voldoen aan de behoeften van professionals en tegelijkertijd bieden de (bijna) gratis accounts voldoende mogelijkheden aan de gewone gebruikers. Er zal echter wel een soort limiet zijn aan deze verhouding. Wanneer er alleen nog maar professionele accounts over zijn, wie koopt er dan nog iets?

Meer nieuws & inzichten