TikTok Search: is de strijd met de zoekmachine van Google eindelijk begonnen?

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Er wordt mij weleens gevraagd op welk moment Google echt gaat inleveren. Marktaandeel wel te verstaan. Pas als de interface verandert, zeg ik dan meestal. Daarmee bedoel ik; als de traditionele zoekbalk verdwijnt en we bijvoorbeeld voice, eye of zelfs brain commands gaan geven. Misschien zit ik ernaast.

De zoekbalk blijft, maar het medium verandert. E-commerce verplaatst zich in rap tempo naar andere platformen. Rechtstreeks via e-commerce platformen zoals Amazon, Temu, Zalando en via social media (facebook, Instagram, TikTok…). Daarmee verandert ook het zoeken naar informatie. 80% van de zoekvragen in Google is niet transactioneel. Daar worden ook geen of in ieder geval een stuk minder advertenties bij vertoond. 20% is wel transactioneel. En die 20% vertaalt zich naar ruim 1 miljard zoekopdrachten per dag waarbij Google wél heel veel advertenties kan vertonen. Nog steeds bijna 90% van de ruim 100 miljard euro winst die het concern Alphabet op gemiddeld jaarbasis genereert is nog steeds afkomstig uit die advertenties.

Zagen
TikTok zaagt inmiddels aan beide peilers van het Googles’ zoekimperium. Met de e-commerce mogelijkheden in de app was al een goed begin gemaakt met zagen aan transactionele zoekopdrachten. Nu wordt ook een serieus begin gemaakt met commerciële én niet commerciële zoekopdrachten.

Het begint met TikTok
TikTok is officieel partner van ‘die Mannschaft’ tijdens het EK. In Duitsland worden reclames vertoond waarin het gebruik van de zoekbalk in de TikTok app wordt gepromoot. Of zoals ze het zelf omschrijven: “TikTok lanceert in Duitsland een nieuwe campagne onder het motto ‘Het begint met TikTok’. Het platform wordt uitgelicht als een plek waar gebruikers ontdekkingen kunnen doen en inspiratie kunnen opdoen.” TikTok geeft aan dat hun platform volstaat met uiteenlopende ‘how-to’s’, van recepten tot trainingsschema’s en klustips. Was dat niet het domein van Google en YouTube?

TikTok SEO Tools

‘Vroeger’ (tot ongeveer 2015) maakte Google alle data analyse netjes inzichtelijk via Google Analytics (gebaseerd op de tools van het bedrijf Urchin dat in 2005 werd overgenomen). Dat was heerlijk. Per keyword konden webmasters en SEO-specialisten precies zien hoeveel vertoningen en kliks er per specifiek keyword per pagina waren. Dat kan allemaal nog steeds, maar met de komst van Search Console (dat in 2006 werd gelanceerd als webmaster-tools en sinds 2015 als Google Search Console veel features van Analytics heeft overgenomen) en Analytics 4 (de vernieuwde Analytics uit 2023) is dat allemaal steeds een beetje complexer geworden. Google stuurt de gebruiker daarmee bewust meer en meer naar geautomatiseerde campagnes die volledig zijn geïntegreerd in het Google 360 Marketing Platform, waar Google Ads (formerly known as Adwords) ook deel van uitmaakt.

Genoeg over Google. TikTok heeft nu ook business insights. En tools afgestemd op het zoekgedrag van de gebruiker, waarmee TikTok SEO-specialisten inmiddels best aardige data kunnen ophalen. 

TikTok Insights lijkt op Google 360
Het zou mooi zijn geweest wanneer TikTok heel veel en specifieke zoekdata zou vrijgeven, zoals Google tot medio 2015. Maar dat gebeurt niet. Het insights dashboard is juist een beetje vergelijkbaar met Google 360. Verschillende features binnen TikTok search (zoals links naar landingpages, ga zult de gebruikers niet gratis van mijn platform afkrijgen!) zijn alleen beschikbaar tegen betaling. 

Poort naar het internet
Bijna een kwart eeuw ging een groot deel van de mensen het internet op met Google. Maar we gaan sinds de smartphone niet meer ‘het internet op’. We zijn online. En iets zoeken, dat doen we het liefst op de plek waar we het meest bevredigende antwoord vinden –  of dat nu transactioneel is of niet. Zo’n antwoord komt doorgaans van gelijkgestemden, die zich verzamelen op hun favoriete platform. Daar begint het. En als Google niet uitkijkt, dan begint het straks echt op TikTok.

Hoger dan ooit
Of heb ik toch gelijk en vindt de grote shift echt pas plaats wanneer de zoekbalk verdwijnt? In de slipstream van AI-chipmaker Nvidia, dat uitgroeit tot het meest waardevolle bedrijf ter wereld, gaan staan ook de koersen van Google – met de aloude zoekbalk – hoger dan ooit. Al ligt dat niet aan die zoekbalk, maar aan de immer voortdurende AI-hype.

Meer nieuws & inzichten