De dag die je wist dat zou komen, maar die journalisten en andere tekstschrijvers liefst zo ver mogelijk voor zich uit schuiven, lijkt steeds dichterbij te komen. Microsoft gaat nu daadwerkelijk copywriters de deur wijzen omdat hun diensten – teksten schrijven en aanpassen voor het welbekende nieuwsportal MSN – grotendeels zullen worden overgenomen door AI, dat meldt The Guardian

Tientallen journalisten zullen de wacht aangezegd worden omdat Microsoft heeft besloten ze te vervangen door software voor kunstmatige intelligentie, schrijft de Britse krant. Ongeveer 27 personen in dienst van PA Media – voorheen de Press Association – kregen afgelopen donderdag te horen dat ze over een maand hun baan kwijt zijn, omdat hun werkzaamheden – nieuwsartikelen voor het MSN portal selecteren, bewerken en beheren – wordt overgenomen door software op basis van kunstmatige intelligentie. Microsoft zal het contract met PA Media op korte termijn beëindigen. De ontwikkelingen zijn een onderdeel van Microsoft’s wereldwijde verschuiving naar automatische updates voor nieuws.

 

Zeer strikte redactionele richtlijnen
‘Ik besteed een groot deel van mijn tijd aan het lezen over hoe automatisering en AI al onze banen gaan overnemen, en hier ben ik; AI heeft nu mijn taak overgenomen,’ zo beschrijft een medewerker zijn situatie. Deze persoon laat ook weten dat de beslissing om mensen te vervangen door software riskant is, gezien de ‘zeer strikte redactionele richtlijnen’, waar de redacteurs op getraind zijn. Die zorgen ervoor dat gebruikers bij het openen van hun browser geen gewelddadige of ongepaste inhoud te zien krijgen; MSN opent standaard bij het gebruik van de Microsoft browser Edge en bij e-maildienst Hotmail.

 

Het team dat voor de Microsoft website werkt schrijft geen originele verhalen, maar selecteert en controleert verhalen die geproduceerd worden door andere nieuwsorganisaties. Zij redigeren de inhoud en koppen waar nodig, zodat het past binnen het format van MSN. De artikelen werden vervolgens geplaatst op de Portal Microsoft, waarbij het technologiebedrijf de advertentie-inkomsten deelt met de oorspronkelijke uitgevers.