Met een bijzin in een artikel dat de wetenswaardigheden over het jaarlijkse Google Marketing Live event opsomt introduceert Adformatie de aanstaande revolutie in de online advertising industrie: “Hetzelfde geldt voor merken die 3D-productafbeeldingen willen gebruiken in de Google Search-resultaten. Amerikaanse consumenten kunnen via Augmented Reality (AR) op hun smartphone straks productafbeeldingen in de echte wereld projecteren.”

In 2019 experimenteerde Google al met AR (Augmented Reality) advertenties op Youtube. En dat is kennelijk goed bevallen. In alle rust wordt deze feature nu steeds breder gelanceerd. Vooralsnog dus eerst in de Verenigde Staten, waar in 2020 Google “Swirl” al werd geïntroduceerd met de volgende woorden:

Met Swirl kunnen consumenten een product bekijken alsof het voor hun neus staat, doordat ze het advertentiemateriaal in de advertentie kunnen roteren, zoomen en uitbreiden. Swirl-advertenties stellen merken in staat gedragsveranderingen, nieuwe technologieprestaties, unieke productkenmerken en meer te illustreren.

En wat gaat er nu veranderen?

Volgens Google worden binnenkort de 3d-modellen (bijvoorbeeld van een bankstel) nu ook zichtbaar in de advertenties in de zoekresultaten, zodat we istraks dus vanaf de bank een nieuwe bank in de woonkamer kunnen plaatsen.