Een Apple zoekmachine?

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Het gonst in Silicon Valley: Apple zou weleens sneller dan gedacht met een eigen zoekmachine op de markt kunnen komen, dat schrijft Mark Gurman op Bloomberg News. Waarom?

Een zoekmachine, die samenwerkt met de slimme assistent Siri en beschikbaar is op alle Apple devices, zou potentieel nog meer op kunnen leveren dan de deal met Google. Momenteel toucheert Apple namelijk een bedrag tussen de 10 en 20 Miljard dollar per jaar (!) om Google in te stellen als standaardzoekmachine op iPhone’s en iPads.

Android vs. iOS marktaandeel
Online zoeken is een van de meest gebruikte functies op smartphones, tablets en computers – en Apple is eigenlijk altijd het liefst zelf de eigenaar van de kerntechnologieën van zijn producten. Google verdient het tienvoudige met zijn eigen zoekmachine, dus zelfs wanneer Apple daar maar een deel van kan afvangen, zijn ze al spekkoper. En Apple’s iOS snoept al jarenlang significant marktaandeel af van Google’s Android besturingssysteem voor slimme apparaten. In juli 2018 was het aandeel van Android 77,32 procent en dat van iOS 19,4 procent. In januari 2022 was dat van Android met bijna 8 procent gezakt tot 69,74% en iOS met ruim 6 procent gestegen tot 25,49%.

John Giannandrea is de huidige baas van de AI-afdeling van Apple. Hij komt van Google en heeft de afgelopen jaren een zoekmachine ontwikkeld voor de apps van Apple, onder de codenaam ‘Pegasus’. Die technologie is al beschikbaar in sommige Apple-apps en komt binnenkort ook in de App Store zelf.

Zoekresultaten
Een ander goed voorbeeld van een mogelijk op handen zijnde Apple-zoekmachine is de interne zoektool Spotlight, waarmee gebruikers dingen op hun Apple-apparaten kunnen vinden. Alweer een aantal jaar geleden voegde Apple online zoekresultaten aan deze tool (en Siri) toe, zodat gebruikers rechtstreeks naar sites worden verwezen met antwoorden op hun vragen. Deze resultaten werden mogelijk gemaakt door afwisselend Bing en Google. Maar dat kan natuurlijk simpel vervangen worden door een eigen zoekalgoritme. Oh wacht, die bestaat al; de Applebot.

Toegegeven, het is allemaal nog prematuur en suggestief, maar het zou weleens kunnen dat het langverwachte antwoord van Apple op de generatieve AI van Google, Microsoft, Meta en inmiddels ook Amazon, een zoekmachine is. En zoals we weten, zijn zoekmachines en chatbots over niet al te lange tijd van hetzelfde laken en pak. Of de Apple zoekmachine vervolgens ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden, is dan nog maar de vraag. Apple Maps heeft Google Maps ook nooit van de troon kunnen stoten.

Meer nieuws & inzichten