De harde hand van de EU

Bob Hardus

Bob Hardus

Threads, het onlangs gelanceerde Twitter-alternatief van Meta (moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp), volgt Google Bard. In die zin dat het nieuwe social medium in eerste instantie (nog) niet in de EU beschikbaar zal zijn, schrijft The Irish Times.

De krant beroept zich op uitspraken van de Ierse autoriteit gegevensbescherming. Deze Data Protection Commission (DPC) heeft namelijk van Meta vernomen dat Threads in eerste instantie alleen in de VS en het VK toegankelijk is. Van een aanvraag voor de EU zou ook nog geen sprake zijn. De DPC heeft aangegeven dat het een introductie in de EU niet zou hebben verhinderd, hoewel het daar wel toe in staat is omdat het Europese hoofdkantoor van Meta in Dublin gevestigd is. De reden dat Meta Threads terughoudend is met een Europese introductie hangt naar alle waarschijnlijkheid vooral samen met de aangescherpte GDPR-wetgeving.

Europese wetgeving

 

De berichtgeving komt dan ook tegelijkertijd met de eerste gevolgen van de zogeheten EU Digital Markets Acts die in november 2022 van kracht werd. Zeven bedrijven, waaronder Meta, Amazon, Apple, Google en Microsoft zeggen dat ze voldoen aan de nieuwe EU-criteria van “gatekeeper”, wat betekent dat ze aan strengere regels moeten voldoen. Dat maakte Eurocommissaris Thierry Breton afgelopen week bekend. Ook Samsung en TikTok-eigenaar ByteDance gaven – tamelijk onverwacht – aan dat ze aan de criteria voldoen. Booking.com zegt dat het naar verwachting volgend jaar binnen de nieuwe poortwachterscategorie zal vallen.

Bedrijven met meer dan 45 miljoen actieve, maandelijkse gebruikers en een marktkapitalisatie van 75 miljard euro worden volgens de Digital Markets Act (DMA) beschouwd als poortwachters die een core platform service leveren. Bedrijven die als zodanig zijn gelabeld, moeten onder andere op termijn hun berichtenapps laten samenwerken met die van rivalen en gebruikers laten beslissen welke apps ze vooraf op hun apparaten willen installeren.


Meer nieuws & inzichten