Verjaardagsfeestje: Google is 25 jaar!

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Het is vandaag – 4 september 2023 – precies 25 jaar geleden dat Sergey Brin en Larry Page Google als bedrijf hebben aangemeld bij de Amerikaanse Kamer van Koophandel. Een datum die ook wel geldt als de officieuze verjaardag van de zoekmachine.

 
Zelf houdt Google het meestal op 27 september als verjaardag. Dan is er ook een gebruikelijke verjaardagsvariant van de “Google Doodle” (bekijk ze hier allemaal terug) te zien op de homepage. De oorsprong van die datum is echter ongewis en in de loop van de tijd ook nog wel eens gewijzigd. Hier boven de Google Doodle bij de tiende verjaardag – nog met het oude logo. Op de nieuwe Doodle voor 25 jaar Google is het dus nog even wachten.

Feestje
Veel media hebben vandaag uitgepakt met een verhaal over de zoekgigant die in de afgelopen kwart eeuw steeds verder ons leven is ingeslopen. Wat begon als een zoekbalk in de browser, is inmiddels een vast bestanddeel van ons leven. Google is overal. Op je telefoon met Android, in de auto met Google Maps en waarschijnlijk ook in de smart home producten in je woonkamer en op de computers op de school van de kinderen. Hoe het zover heeft kunnen komen en waar het bedrijf uit Silicon Valley de volgende 25 jaar op afkoerst is het thema van mijn boek ‘De Google formule’. En het het thema van de radioshows en podcasts waar ik ter ere van Google’s jubileum mocht aanschuiven.

Waar mensen in de beginjaren vooral lovend waren, klinkt er tegenwoordig steeds meer kritiek op de macht van Google en andere Big Tech. In het NPO Radio 1 programma Vroeg! was ik vanochtend tussen 5:00 en 6:00 een uur lang te gast bij presentator Stephan Komduur voor een goed gesprek over verleden, heden en toekomst van de grootste zoekmachine ter wereld. Luister hier terug.

Vandaag ging ook de Seocast – een podcast voor search marketing professionals – online met het thema ‘Search en AI’. Ik was te gast bij Martijn Hoving en Dennis Akkerman om te praten over de toekomst van de zoekmachine onder invloed van AI. Luister de volledige aflevering hier.

In de media
De BBC pakt uit met een analyse rondom hetzelfde thema. Nu Google 25 jaar is geworden moet het gaan uitvinden hoe het AI integreert in het online zoeken. Zoe Kleinman beschrijft in haar artikel hoe het Google kan lukken om ook ondanks, of misschien wel dankzij deze technologische ontwikkeling voorop te blijven lopen. Het Amerikaanse technologieweblog The Verge is daar nog niets zo zeker van. Hoofdredacteur Nilay Patel stelt in zijn artikel dat de digitale wereld op dit moment weliswaar ingericht is volgens het zoekmodel van Google, maar dat dat door de snelle opkomst van AI weleens kan veranderen. Karlijn van Houwelingen duikt in het Algemeen Dagblad in de geschiedenis van de zoekmachine en komt tot de conclusie dat wij door Google niet alleen heel veel hebben geleerd, maar dat Google ook heel veel over ons heeft geleerd. Ook toont zij een lijst met de meest ingevoerde zoekopdrachten in Nederland.

Business Insider beschrijft hoe na een moeizame start het schip met goud toch de Silicon Valley kwam binnenvaren en Humo analyseerde wat de Belgen het meest hebben gegoogled tot nu toe. Het komt aardig overeen met het Nederlandse zoekgedrag, al lijkt men in België net iets minder benieuwd te zijn naar het weer en net iets vaker verlegen te zitten om een goede vertaling dan in Nederland.

Meer nieuws & inzichten