SearchGPT: hoe werkt de zoekmachine van ChatGPT

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

De lancering van SearchGPT werd nog met veel tamtam aangekondigd. De introductie begin deze maand valt eerder in de categorie ‘soft launch’.

Desondanks genereerde de komst van de zoekmachine van OpenAI de nodige reuring onder de zoekmachine fanatici. Hoewel zoekmachine? SearchGPT is vooralsnog niet meer dan een icoontje van een globe in het chatvenster van de betaalde variant van ChatGPT, waarmee je ‘online zoeken’ aanzet. Doe je dat, dan wordt de informatie van door OpenAI gecrawlde websites gebruikt voor het genereren van een antwoord. Dit antwoord verschijnt inclusief voetnoten in grijze badges die fungeren als links naar de websites die het bronmateriaal leveren.

Als we Google Trends mogen geloven, is de interesse voor SearchGPT in Nederland op z’n zachtst gezegd nog niet overdonderend.* Of is iedereen al gestopt met googelen?
 
 

* het maandelijkse aantal zoekopdrachten naar “ChatGPT” is in Nederland 2,7 miljoen. 

Zoekopdrachten in SearchGPT

Mijn eerste zoekopdrachten heb ik dichtbij huis gehouden. We kennen onze eigen buurt immers het beste.

De bekendste SEO-specialist is Joost de Valk. Herkomst van het antwoord? Wikipedia. Dat type antwoord, uit het ‘knowledge panel’ aan de rechterkant van de zoekresultaten in Google kennen we. Alhoewel dat panel inmiddels kaltgestellt is. De rechtstreekse verbinding tussen de databases van Wikipedia en Google blijft natuurlijk bestaan. Daarvoor is betaald. Ook de crawler van OpenAI hecht kennelijk veel waarde aan Wikipedia als bron.

En de tweede alinea, die we ook wel als zoekresultaat #2 kunnen definiëren? Romano Groenewoud. Ik kende hem niet bij naam, zijn website Seogeek kende ik wel. Waarom? Omdat hij hoog staat op dezelfde type zoektermen, maar dan in de organische resultaten van Google en Bing. Overigens wel pas na vier advertenties en twee ‘commerciële’ zoekresultaten.

Vergelijkbare resultaten verkreeg ik ook in niches waarin mijn eigen klanten werkzaam zijn; financiële sector, advocatuur, media. De vertrouwde mix van Wikipedia en Google/Bing’s beste resultaten. Mijn volgende vraag is weer dichtbij huis. Het maakt niet uit hoe ik deze formuleer. Als een klassieke Google search met steekwoorden “beste boeken over Google” of als een volledig geformuleerde vraag. Het antwoord blijft gelijk. En de bron is wederom Wikipedia.

Als ik vraag naar de beste Nederlandse boeken over Google, dan stemt mij dat meer tevreden. Maar alleen door de uitkomst. Specifieke bronvermelding blijft dit keer zelfs achterwege. Onderaan de opsomming verschijnt een button ‘bronnen’ die een lijst ter rechterzijde opent waar verschillende websites vermeld worden. Deze hebben echter betrekking op “beste boeken”, en gaan niet over boeken die over Google gaan. Wanneer ik de vraag formuleer zonder “beste” dan verschijnen er wel links; naar de productpagina’s van de specifieke boeken op Bol.com. Affiliate links als toekomstig verdienmodel?

SearchGPT: weg ermee?

Hebben we er dan niks aan, deze nieuwe zoekmachine? Jawel. Zoals Perplexity. Maar dan zonder de sophisticated suggesties voor vervolgvragen. Dus minder gebruiksvriendelijk. Maar zeker niet onbruikbaar.
 

Vooralsnog is SearchGPT alleen beschikbaar met een betaald abonnement. Zoekmachines met een abonnement zijn tot nu toe niet levensvatbaar gebleken. Zoekmachines leven bij de gratie van advertenties. Zelfs die nuttige vervolgvragen in Perplexity zijn immers binnenkort te koop. Misschien wordt het met SearchGPT anders als online zoeken straks ook voor niet betalende gebruikers beschikbaar wordt.

Ik denk dat de medewerkers van Google zich ondertussen wel afvragen of deze ‘feature’ van OpenAI al die slapeloze nachten waard is geweest.

Meer nieuws & inzichten

Op zoek naar de Google formule? Wij hebben ‘m.

“Eerst dacht ik… weer zo’n boek. Maar ik heb het in één keer uitgelezen.”

– Ben van der Burg