Auto’s van Renault in Google’s cloud

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Dat schrijft Andrew J Hakins op techblog The Verge. Google en de Renault Group breiden hun vier jaar oude samenwerking uit met de ontwikkeling van een geavanceerd softwareplatform voor toekomstige voertuigen. Dit “softwaregedefinieerde voertuig” zal worden gebouwd op het Android Automotive-besturingssysteem van Google en gegevens worden naar de cloud van het bedrijf uit Silicon Valley gestuurd voor verwerking. 

In 2018 sloot Renault een deal met Google als onderdeel van een bredere samenwerking tussen de technologiegigant en de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie, die samen een van de grootste autogroepen ter wereld is. Als onderdeel van de deal kondigde de groep aan dat het het auto-besturingssysteem van Google zou gebruiken, dat een ingebouwde Assistent, Kaarten en Play Store biedt. 

Renaults rijden in de cloud van Google 

Renault zegt dat Google nu de “preferred cloud provider” is. De aankondiging geld vooralsnog alleen voor Google en Renault. Dat betekent alle merken van Franse autofabrikant: Renault, Dacia, Alpine en Mobilize. Google en Renault zeggen willen met de hernieuwde samenwerking ook een “Digital Twin”  creëren, oftewel een virtuele kopie van een voertuig met geavanceerde mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie. Google en Renault zeggen dat het samenwerken aan software en het testen van nieuwe AI-mogelijkheden in een virtuele simulatie de werking van het voertuig zal helpen verbeteren door middel van verbeterde, real-time diagnostiek. De auto zal de bestuurder vertellen wanneer hij onderhoud nodig heeft of zelfs het probleem zelf verhelpen. Bovendien kunnen voertuigeigenaren een gepersonaliseerde ervaring creëren die rijgedrag, veelbezochte bestemmingen en EV-oplaadlocaties omvat. 

Andere autofabrikanten ontwikkelen ook softwaregedefinieerde voertuigen om te kunnen concurreren met Tesla, dat is gaan definiëren wat klanten verwachten van de software van hun voertuig. Het idee is dat een voertuig wordt verkocht met een basisniveau hardware en dat de functies ervan grotendeels worden bepaald door de software, die kan worden bijgewerkt en verbeterd met (draadloze) updates. Google probeert al meer dan een decennium voet aan de grond te krijgen in de wereld van mobiliteit. Dat lijkt eindelijk te lukken. Er zijn ook nieuwe afspraken met Ford, GM, Volvo, Honda en BMW.

Meer nieuws & inzichten