De 5 beste boeken over technologie en AI

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Het is bijna Sinterklaas. En dus ook bijna Kerstmis. Tijd voor reflectie en cadeaus. De beste vijf boeken die ik in het afgelopen jaar over technologie, digital marketing en AI heb gelezen of herlezen zijn, in willekeurige volgorde.

 

  1. Traffic (2023) door Ben Smith – Een smeuïg verhaal over de opkomst van de online contentmakers. De zalige jaren waarin we wisten dat kranten weliswaar niet gratis konden zijn (het was immers al vrij snel dagdag, voor gratis kranten als Dag, Dagblad de Pers en Spits), maar online content en zélfs journalistiek zou zich volledig kunnen bedruipen met advertenties. Daar was iedereen het begin jaren ‘10 mee eens. Het ging een tijd lang goed. Heel erg goed. Totdat het niet meer goed ging. The Huffington Post, Buzzfeed, Vice. Ze zijn allemaal op sterven na dood of al overleden. Ben Smith vertelt het verhaal van deze contentpioniers. En dat is meteen het enige bezwaar, het is wel een heel erg Amerikaans verhaal.

     

  2. TikTok Boom: The inside story of the world’s Favourite app (2023 editie) door Chris Stokel-Walker – Een inkijkje in de wonderbaarlijke opkomst van de meest verslavende app die de wereld tot op heden heeft gekend. De populariteit van TikTok toeval? Absoluut niet. Dit boek legt uit hoe elke miliseconde die de gebruiker aan z’n scherm gekluisterd is werd ontworpen óf ingekocht door een Chinese ondernemer die z’n Amerikaanse voorlopers Facebook, Instagram, Vine en anderen minutieus heeft bestudeerd.

     

  3. Genius Makers: The Mavericks Who Brought AI to Google, Facebook, and the World (2021) door Cade Metz – In dit boek beschrijft New York Times techjournalist Cade Metz de voorgeschiedenis van de AI-battle tussen Google en Microsoft. Maar hij maakt ook duidelijk dat de oorsprong van kunstmatige intelligentie niet schuilt in nieuwe businessmodellen, maar in het geloof dat computers intelligent kunnen zijn. Met de kennis van nu leest dit boek als een who is who in de wereld van AI. Voor iedereen die precies wil weten wie de belangrijkste pionnen zijn in het recente koningsdrama rondom OpenAI en de voormalige én huidige CEO Sam Altman.

     

  4. The Digital Republic: On Freedom and Democracy in the 21st Century (2022) door Jamie Susskind – Wie wil weten waar Maxim Februari een flinke lepel mosterd vandaan haalde voor zijn essay ‘Doe zelf normaal’, leest ‘The Digital Republic’ van Jamie Susskind. De Britse schrijver en advocaat laat zien hoe technologie ons leven beïnvloedt, van algoritmische discriminatie tot de ongekende macht van Big Tech. En passent levert hij in het tweede deel van zijn boek ook handreikingen voor concrete oplossingen. Oplossingen die nodig zijn in een tijd waarin door AI de ontwikkelingen nog sneller gaan en de impact van digitalisering alleen maar groeit.

     

  5. De Datadictatuur: Hoe je wordt gemanipuleerd in wat je doet, denkt en stemt (2019) door Brittany Kaiser – Een ontluisterend verslag van de opkomst en ondergang van één van de grondleggers van de politieke microtargeting. Brittany Kaiser, voormalig sales director van Cambridge Analytica neemt de lezer mee op Donald Trump’s route naar het hoogste ambt van de Verenigde Staten en ze toont van binnenuit hoe Brexit vorm kreeg door middel van behavioural targeting via Facebook.

     

    De winnaar van de Nederlandse verkiezingen heeft trouwens via zijn eigen Facebookpagina maar een fractie uitgegeven van de budgetten die de andere grote partijen er doorheen hebben gejaagd. Waar GroenLinks-PvdA in de afgelopen 30 dagen voor meer dan 400 advertenties ruim € 250.000 heeft betaald en de VVD € 60.000 voor zo’n 100 verschillende advertenties, blijft de teller voor de persoonlijke pagina van Geert Wilders (de PVV heeft geen Facebookpagina) steken op 4500 euro voor precies 1 advertentie.voo

Meer nieuws & inzichten