AI is de hype voorbij

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

OpenAI heeft een bangmaakteam opgericht. Onder de noemer ‘Preparedness’ willen de AI-specialisten (en ChatGPT-makers) uit Silicon Valley nu de mensheid gaan voorbereiden op de grootste risico’s die hun eigen technologieën mogelijk gaan veroorzaken.

De hype voorbij, het is nu echt begonnen
Nieuws zoals dat over het ‘’Prep-team” toont misschien ook wel aan dat de hype inmiddels een beetje lijkt overgewaaid. Nadat ChatGPT bijna een jaar geleden de gemiddelde gebruiker voor het eerst kennis liet maken met generatieve AI, is het nieuwe er vanaf en gaan AI-bedrijven gaan op zoek naar andere PR om de aandacht van het publiek vast te houden.

Is de wereld het afgelopen jaar echt veranderd? Misschien toch wel een beetje. Dat er een heleboel dingen anders gaan – misschien nog niet nu, maar toch waarschijnlijk wel heel binnenkort – daar zijn de meeste experts het over eens. Time Magazine zette de belangrijkste voorwaarden voor de verdere ontwikkeling van AI uiteen in een kort maar krachtig artikel.

  1. Rekenkracht: De hoge kosten dwingen AI-modelbouwers om efficiënter te worden. Hierdoor heeft Openai bijvoorbeeld besloten om een efficiëntere versie, gpt-4.5, te trainen in plaats van direct naar gpt-5 over te stappen. Dit kan kansen bieden aan concurrenten zoals Google.

  2. Data: AI-modellen hebben een enorme hoeveelheid data nodig. Grote modellen, zoals die van Openai en Google, worden getraind op meer dan 1 biljoen woorden. Omdat het internet bijna is uitgeput qua bruikbare data, zoeken modelbouwers naar andere bronnen, zoals nieuws- en fotoagentschappen, of ze creëren “synthetische” trainingsdata.

  3. Geld: Gezien de hoge kosten wenden veel modelbouwers zich tot bedrijven in plaats van de algemene consument. OpenAI, oorspronkelijk een non-profit, heeft bijvoorbeeld haar modellen in licentie gegeven aan Microsoft en werkt samen met bedrijven zoals Morgan Stanley.

Ondanks hun huidige voorsprong kunnen bedrijven als OpenAI en Google worden ingehaald door nieuwkomers met efficiëntere of innovatievere benaderingen. De hype mag dan wel zijn afgenomen, maar de echte competitie en innovatie beginnen pas.

* Bovenstaande samenvatting heb ik uiteraard niet zelf gemaakt, maar door ChatGPT 4 laten schrijven.

Meer nieuws & inzichten