Tweede kans voor slimme brillen?

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Vlak voor een heerlijk zomerweekend begon, liet OpenAi z’n langverwachte bommetje dan toch vallen. Het introduceerde een zoekmachine waar al maanden over werd gespeculeerd. De nieuwe zoekbalk draagt de weinig originele naam SearchGPT. Het is vooralsnog een introductie zoals we die gewend zijn van AI-producten. Stapsgewijs. Slechts 10.000 testers hebben toegang gekregen. Toch wordt meteen die ene vraag gesteld: gaat SearchGPT een serieuze bedreiging vormen voor Google?

In Het Financieele Dagblad [zie foto ↓] mocht ik, samen met andere experts, een licht laten schijnen over de aanstaande aanval op de dominantie van de zoekmachine van Google. In een eerdere nieuwsbrief keek ik al eens vooruit op het veranderende zoeklandschap met de komst van de nieuwe AI-zoekmachines. Want het feit dat zowel OpenAI als Google (met SGE of AI-overviews zoals Google’s integratie van generatieve AI in het FD-artikel genoemd wordt) nu met “slimme” zoekmachinevarianten op de markt komen, betekent niet dat zij automatisch de winnaars zullen zijn. 

Slimme brillen een tweede kans?

De vraag naar wie gaat ‘heersen’ in het tijdperk van AI liet mij het afgelopen weekend niet meer los. Het ging daarbij trouwens niet alleen om de markt van het online zoeken, maar om de grote interface shift. De nieuwe manier waarop we de ubiquitous computer gaan gebruiken. Voordat computers verbonden zijn met ons brein – waar Elon Musk’s Neuralink stappen in zet – komen er eerst nog meer devices die ons langzaam aan dat idee laten wennen.

Niet voor niets plaatst Mark Zuckerberg af en toe video’s van zijn Ray Ban online. Het lijkt wel Google Glass in 2013 all over again. Google dacht de gouden sleutel in handen te hebben met zijn slimme bril in een wereld die nog niet volledig gedomineerd werd door de smartphone als onze afstandsbediening voor het internet. Maar een slecht design en misschien ook een andere voorstelling van privacy gooiden roet in het eten. Waarom zou het dan nu wel lukken met de slimme bril?

Ten eerste. Het is een Ray Ban. Die is cool. Na de geruchten dat Meta aandelen wil kopen steeg de waarde van moederbedrijf, het wereldwijd grootste brillenmerk EssilorLuxottica afgelopen week met 8%. Let op; het bedrijf is nu $ 100 miljard waard!

Ten tweede, geen ober gaat je meer wegsturen uit een restaurant als je je slimme Ray Ban niet afzet vanwege inbreuk op privacy.

Ten derde. Alles wat je met je slimme Ray Ban vastlegt kun je meteen doorsturen naar je socials. Of je het nu wilt streamen, of via de Meta View app nog een beetje bewerkt voordat je het post op Insta, Facebook of een ander medium.

En het laatste punt wat spreekt voor de slimme bril van Meta is de geruisloze introductie van het nieuwe kaartenplatform dat een serieuze bedreiging kan vormen voor Google Maps. Digitale kaarten zijn de backbone van al onze online activiteiten. Wie de locatie van de gebruiker altijd weet én tegelijkertijd kan sturen, zit aan de bron. Kijk maar naar de vergaande integratie van Google Maps in de platformeconomie (Uber, Airbnb), mobiliteit (Android Auto) en natuurlijk gewoon ons dagelijkse smartphone gebruik. Apple probeert het met zijn eigen kaarten, maar dat lukt niet. Hoewel ze nu eindelijk ook beschikbaar zijn als webversie.

De rest van de de upper Big Tech (Meta, Amazon en Microsoft) heeft zich verenigd in het initiatief Overture Maps Foundation en dat lijkt meer kans van slagen te hebben. TomTom is trouwens de vierde founding partner binnen dit sterrenensemble.

Al enkele jaren sijpelt nieuws over deze nieuwe digitale, geografische taartbodem door naar de buitenwacht. Vorige week werden de eerste datasets vrijgegeven. Amazon en Microsoft leveren de cloud waar het geheel op draait, TomTom de technologie van de kaarten en Meta? Dat is natuurlijk de koning onder de sociaal verrijkte ‘Places of Interests’. En die Ray Ban bril kan in de ‘always on’ modus veel meer scannen dan de bekende Google auto’s die slechts vanaf het dak een paar plaatjes schieten. Hoeveel ‘context’ kun je wel niet tanken uit de data van miljoenen mensen die de hele dag met zo’n bril op rondlopen? Net zoveel als met een gemiddelde Android smartphone, maar dan wel met een paar ogen!

Zou het misschien dan toch eerst een bril worden? Of blijft het volgende hersenimplantaat van Neuralink wel gewoon meteen goed zitten?

Meer nieuws & inzichten