Google’s AI-Overviews zijn toch gewoon een makeover van featured snippets?

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Het heeft even geduurd, maar Google implementeert z’n AI-technologie van Gemini onder de noemer “Search Generative Experience” nu langzamerhand wereldwijd in de zoekmachine. 

Hoewel, nieuwe technologie? De vooralsnog als “experimenteel” aangeduide AI-Overviews zijn niet wezenlijk verschillend van de “featured snippets” die de zoekmachine al in 2014 introduceerde. Een technologie die niet heel toevallig in 2018 een fikse upgrade kreeg, nadat Google met BERT z’n eerste taalmodel in de zoekalgoritmes integreerde. Toen nog niet gestuwd door AI als buzzword.

AI-snippets
Oude wijn in nieuwe zakken dus. En dat de SEO-industrie zich nu massaal stort op de belofte dat het websites kan vertegenwoordigen in die hoogste AI-Overviews? Ook dat is geen nieuwe ontwikkeling. AIO (Artificial Intelligence Optimization) is het nieuwe SEO (Search Engine Optimization).

Hoe de snippets gegenereerd worden, is wat de schrijver dezes en zijn vele miljoenen collega’s wereldwijd de komende maanden gaan onderzoeken. Dat de optimalisatie meer met de content van de website (on page) dan de inkomende links (off page) te maken heeft, lijkt duidelijk. Maar ook dat was bij de featured snippets al niet anders. Waarschijnlijk blijkt de secret sauce straks iets te maken te hebben met het plaatsen van de juiste keywords in de tekst die matchen met de zoekvraag van de gebruiker.

 

Meer nieuws & inzichten