Google zoekmachine: comeback van de 10 blauwe links?

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

Terwijl Google Ads volledig inzet op AI, lijkt de zoekmachine zelf juist weer op weg terug naar de basis. Zeg maar dag tegen AI-overviews, helpful content updates en limitless scrolls. Welkom terug 10 blauwe links met de beste antwoorden?

Twee ontwikkelingen rondom de meest elementaire onderdelen van het succes van Google die zo lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.

Een zoekmachine met de klassieke 10 blauwe links om zelf je beste antwoord uit te kiezen en een marketing systeem waar je alleen nog maar (virtuele) muntjes in hoeft te gooien om je product of dienst te verkopen.

Laten we met dat laatste beginnen in de vorm van een advies:

Check meteen de campagne-instellingen wanneer je een nieuwe zoekcampagne in Google Ads opzet. Broad match is nu namelijk de standaardinstelling.

Wat dat betekent? Wanneer je het zoekwoord “gele gordijnen” invoert, dan zal de advertentie niet alleen vertoond worden wanneer iemand exact match “gele gordijnen” invoert, maar bij alle ‘brede’ zoekwoorden rondome gele gordijnen. Dus ook rode gordijnen, paarse gordijnen en eventueel ook rolgordijnen en zelfs lamellen of jaloezieën. Met de broad match functie wil Google namelijk z’n AI laten ‘leren’ wat de beste zoekwoorden zijn voor de adverteerder op basis van gemeten clicks en conversies in de gekoppelde analyse van Google Analytics 4.

Kostenpost
Hoewel de resultaten uiteindelijk best goed kunnen zijn met deze methodiek, zijn de aanloopkosten enorm. Wie dus ‘ouderwets’ wil adverteren doet er goed aan de instellingen te veranderen. En wie al campagnes heeft lopen doet er goed aan niet klakkeloos de voorgestelde aanbevelingen over te nemen, daarin wordt ook regelmatig in verschillende bewoordingen voorgesteld om voortaan uitsluitend Google’s AI te laten beslissen op welke woorden en voor welke prijs er geadverteerd wordt.

Back to the basics
Ondertussen verschijnen de AI-overviews – die met veel tam tam tijdens de jaarlijkse i/O conferentie werden geïntroduceerd – volgens een analyse van BrightEdge nu bij minder dan 7% van de (Amerikaanse) zoekopdrachten, waar dat eerder nog bij 11% van de antwoorden het geval was. Deze daling van de door AI gegenereerde antwoorden is vooral te zien bij zoekopdrachten op het gebied van onderwijs, entertainment en e-commerce. Behalve de minder prominente AI-overviews lijken de antwoorden van internetfora zoals Reddit en Quora zo goed als verdwenen bovenin de zoekresultaten. Modules (waaronder productviewers, carrousels en lijsten) zijn er ook aanzienlijk minder vaak. De verwijzingen naar gerelateerde zoekopdrachten zijn gebleven.

Opvallend
De belangrijkste inhoud van de huidige zoekresultatenpagina? Tien blauwe links. Het lijkt er dus op alsof de zoekmachine vooralsnog weer teruggaat naar de kern. Waar Google de afgelopen jaren experimenteerde met een zogeheten limitless scroll, is er nu ook weer sprake van paginering onder aan de pagina met de zoekresultaten.

Meer nieuws & inzichten