Hoe werkt de zoekmachine van Perplexity eigenlijk?

Picture of Bob Hardus

Bob Hardus

AI-zoekmachine Perplexity, dat zichzelf liever een ‘antwoordmachine’ noemt, gaat advertenties plaatsen bij hun antwoorden. Daarmee staat deze nieuwe generatie zoekmachines voor een vergelijkbare situatie als bijna een kwart eeuw geleden, toen het tot dan als notoire advertentiehater bekendstaande Google z’n Adwords introduceerde. Maar hoe werkt de zoekmachine van Perplexity eigenlijk? 

Afgelopen week communiceerde Perplexity voor het eerst in meer detail over de introductie van hun Publishers’ Program. De eerste stap zijn deals met uitgevers (hun content is immers onderdeel van de antwoorden van Perplexity), zoals Automattic, Der Spiegel, Entrepreneur, Fortune, The Texas Tribune en TIME. Als onderdeel van deze meerjarige deals krijgen de uitgevers onder andere toegang tot de API’s en technische ondersteuning van Perplexity, zodat ze customized antwoordmachines op hun sites kunnen maken.

Hoe werkt Perplexity? (Antwoord van Perplexity)

Advertenties in Perplexity: wanneer en waar?

Wanner Perplexity de gesponsorde links en/of antwoorden daadwerkelijk gaat plaatsen heeft het bedrijf nog niet bekend gemaakt. Hoe de advertenties er precies uit gaan zien is dus nog niet bekend, maar de kans dat het ouderwetse banners gaan worden lijkt klein.

Website Techcrunch sprak met Dmitry Shevelenko, Perplexity’s head of business, over het doel van de advertenties: “Dus als een gebruiker vragen stelt over bijvoorbeeld een tripje naar Tokio, dan kunnen er advertenties voor merken met betrekking tot reizen verschijnen. En al het geld dat Perplexity verdient met die advertenties, deelt het met uitgevers wiens content wordt gebruikt om die vragen te beantwoorden.”

Deals van OpenAI

Andere uitgevers, zoals The Atlantic, News Corp, The Financial Times, Dotdash Meredith, het Duitse Axel Springer en Vox Media, hebben de afgelopen maanden licentie- en productovereenkomsten gesloten met OpenAI, ondanks dat veel journalisten bij die media openlijk kritiek hebben geuit op wat zij zien als diefstal van hun content door OpenAI om zijn AI-modellen te trainen.

SearchGPT

Of deze deals straks ook van invloed zijn op eventuele advertenties in SearchGPT is niet duidelijk. In maart dit jaar maakte OpenAI CEO Sam Altman in de podcast van Lex Fridman in ieder geval nog heel duidelijk dat hij faliekant tegen advertenties is en uitsluitend denkt aan een abonnementsmodel. Dat betekent wel dat de zoekmachine van “OpenAI” dus achter een betaalmuur zal belanden die voor veel mensen in grote delen van de wereld te hoog is.

 

En Google?

Google heeft vooralsnog een andere strategie. Zij stellen de introductie van hun AI-technologie in de zoekmachine gewoon uit. Ik schreef enkele weken geleden al over de verdwijnende AI-overviews en de terugkeer van de focus op 10 blauwe links. De geruchten rondom Reddit doen trouwens wel vermoeden dat Google een focus heeft op een menselijke factor binnen de zoekresultaten. Na de $ 60 miljoen deal met Google voor het gebruik van hun content heeft het community platform dat bekend is vanwege het ‘upvoten’ van antwoorden van gebruikers, via een instelling in de robots.txt andere crawlers dan die van Google uitgesloten van het lezen van hun pagina’s.

Hoewel deze actie inmiddels weer is teruggedraaid, laat het goed zien in welke spagaat de uitgevers van content en de crawlers ervan ten bate van zoekmachines en AI-modellen terecht gekomen zijn.

Meer nieuws & inzichten